RC MODEL ARABA NEDİR?
Model araba yapımı       Rc, genel anlamda ingilizce Radio Control demektir yani radyo frekanslı arabalar. Radyo kontrollü arabalar, sokak tipi (touring), yarış tipi (gas on road) ve...

      RC, Radio Control anlamına geliyor yani radyo frekanslı, kumandalı arabalar.

Model araba yapılışı      RC arabalar, sokak tipi (touring), yarış tipi (gas on road) ve off road tarzı arazi araçlarından oluşmaktadırlar. 

      Radyo kontrollü arabalar iki temel formda sunulurlar : "Oyuncak" versiyonundaki araba veya arazi araçlarıdır. Bunları oyuncak marketlerde bulabilirsiniz ve "kit" yani montajlayarak toplama tipi araba veya arazi araçları ise sadece uzmanlaşmış hobby dükkanlarında veya özel siparişle çalışan imalatçı firmalar tarafından sunulurlar. Bu arabaların montajını kendiniz yaparak toparlayip, hazır hale getirirsiniz. Oyuncak tipi arabalar genel olarak "uzaktan kumandalı" şeklinde lanse edilirler, ancak bizim kullandığımız arabalar "radyo kontrollü" olarak adlandırılırlar.

Model araba yapım rehberi      Kit modelleri kendiniz veya arkadaşlarınızla montajını yapabilmektesiniz veya satıcı firmanın bilgili elemanları ile yapabilirsiniz. İlk başlarda Rc arabalar biraz pahalı gibi görünebilirler ancak oyuncaklara göre daha dayanıklı ve hızlıdırlar.

      Aynı zamanda kit model arabalarınızı tamir edebilirsiniz ki bu, oyuncak kumandalı arabalarda imkansızdır. Kit modellerin tamiride çok düşük fiyatlarda olmaktadır. Yedek parça her zaman imalatçıların sunduğu ilave hizmet olmaktadır. Kit model arabaları istendiği zaman güçlendirilebilmekte (tuning) hızını arttırmaya ve görünüme yönelik seçenekler olabilmektedir. Kit model arabalarda, araba kaporta alternatifi çoktur yani ister touring tipi, ister rally tipi, ister klasik tip araba kaportalari kullanılabilmektedir. Bu da kit model imalatçıların sunduğu seçeneklerdir.

Model araba nasıl yapılır      Rc kit model arabaları güç tahrik tipi olarak ikiye ayrılırlar:
      1) Nitro metanol yakıtla çalışan motorlu kit model arabalar (kısaca GP = Gas Power, yani benzinli)

      2) Akü ile çalışan kit model arabalar 
(kısaca EP = Electric Power, yani elektrikli)

      Rc kit modellerinde hem benzinli hemde elektriklilerin kendine özgü ekipmanları vardır ve bunları araba şasinin üzerine monte edilerek kullanılmaktadır. Kısaca; benzinlilerde tek silindirli değişik beygir gücünde (genelde 0,6 - 2,5 HP gibi) bu motorun karbüratörünü açıp kapayan servo ünitelerini (servo = mini redüktör görevi gören komuta edilen ünite) ön tekerlekleri sağ/sola çeviren diğer servoyu ve bu servoları besleyen pil grubu ile yakıt deposu, bunun dışında kumandadan gelen komutları servolara yönelten reciever (alıcı ) ünitesi araba şasisine monte edilmektedir. Model araba yapımıAynı zamanda modifiye egzost (tuned pipe) kullanılarak motorda rezonans elde edilerek ses izolasyonu yapılmış olur, bunun aynı zamanda %10 gibi oranla hıza katkısı vardır. Benzinlilerde 4x4 kayış tahrikli veya şaft tahrikli hareket aktarım düzeneği seçeneklidir. Aynı zamanda çift ve üç vites seçenekleride mevcuttur. Profesyonel kit modellerde ekipman seçenekleride dahada artmaktadır. Elektriklilerde yine 4x4 hareket aktarımını kayış veya şaft ile olabilmektedir, bu seçenekler her imalatçı tarafından sunulmuştur.

Model araba yapımı      Elektriklinin şaside elektrik motoru ki bunlar değişik bobin sarımlarında olmakta ve hız/tork güçleride buna paralel değişiklik göstermektedir, ayrıca bu motora gerekli amper akımı ile pilden aldığı elektrik voltajını gönderen Speed Control (yani hız kontrol) ünitesi montelidir. Bunun yanında yine ön tekerleri sağa/sola çeviren servo ünitesi, kumandadan komutlari alip servo ve speed control ünitesine yönlendiren reciever da montelidir, tabi gücü aldığı 7.2V aküde öyle. Elektriklilerde en önemli ünite speed control 'dur, bunlar mekanik ve elektronik olarak iki tipe ayrılır. Mekanik olanlar daha çok yeni başlayanlar için ve düşük güçteki motorlar içindir. Elektronik speed control üniteleri (yani ESC) yüksek performans motorları destekler ve genelde ileri seviye rc kit model arabalar ile uğraşanların tercih ettiği ünitedir. Bunun yanında elektrik motorlarida Stock motor ve Tuning motor olarak ikiye ayrılırlar. Stock motorlar genelde arazi tipi kit modellerde kullanılan tork gücü yüksek motorlardır, Tuning motorlarda el sarımı bobinli ve makine sarım bobinli olarak iki grupta yer alırlar, el sarımı olanlar rotorları balanslanmış olduğundan yüksek hız imkanını daha iyi vermektedir. Makine sarımı olan bobinli rotorlarda yüksek hız daha düşüktür ama motor ömrü uzundur.

      Benzinli kit modellerde ebatlandırma vardır : 1/5 , 1/8 ve 1/10 yani gerçeğinin 5 kere küçültülmüşü 8 kere küçültülmüşü ve 10 kere küçültülmüşü. Boyları cm olarak 1/5 = 70-80 cm, 1/8 = 60-70 cm ve 1/10 = 35-50 cm arasında değişebilmektedir. Bunlar yine imalatçıların kendi ölçü standartlarına göre olmaktadır. Genelde kullanılan ve uluslararası yarışlarda kullanılan ebatlar 1/8 ile 1/10 'dur. 1/8 deki motor ve ekipmanı daha güçlüdür.

      Elektriklilerde genel olarak 1/10 ve 1/12 ebatları mevcuttur. 1/10 'nun boyu benzinlideki gibidir. 1/12 ise 20-40 cm arasi boyunda olmaktadır.

      Benzinli ve elektrikli kit modellerde kullanılan tekerlek, jant, rulman, vs. ekipmanlar yine kullanıcıların seçeneklerine sunulmuş çok değişkenli ürünler olarak mevcuttur.

      Hem benzinlide hemde elektrikli kit modellerin gövde yani şasileri ile teker salıncak, differansiyel , aksı tutan sehpalar değişik alaşımlı malzemelerden imal edilerek kit model araba kullananlara sunulmaktadır. Genelde yüksek teknoloji kompozit veya metal alaşım malzemeler kullanılmaktadır. Bu da radyo kontrollu kit model arabaları oyuncak olmaktan çıkarmaktadır.

YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN
Model araba yapımı      Başlangıç versiyonlar, genelde ucuz malzeme ile donatılmış ve fazla karmaşık olmayan düzenektedirler. Bundan dolayı yeni başlayanlar için çok çabuk mantığını...

NASIL BİR MODEL İLE BAŞLAMALI? 
Model araba yapımı      Bu soru genelde rc araba modelciliğine başlayacak olan kişilerin kafasını kurcalayan bir sorudur. Temelde istenen şey yüksek hızdır, ama unutulmamalıdırki ne kadar yüksek hız varsa masraf, sarfiyat ve riskde her zaman var demektir. Bu kriterleri gözönüne alarak ister elektrikli ister benzinli olsun mutlaka yeni başlayanlar için versiyonu yavaş bir model almak en mantıklısıdır. RC araba modeli imalatçılarının sunmuş olduğu yeni başlayanlar (beginner) modellerinden alarak ve mantığını anlayarak kişinin bu hobideki deneyimini ve bilgisini geliştirip ilerleyen safhalarda profesyonel versiyonlara geçiş yapması mümkündür.

      Başlangıç versiyonlar genelde ucuz malzeme ile donatılmış ve fazla karmaşık olmayan düzenektedirler. Bundan dolayı yeni başlayanlar için çok çabuk mantığını kavrama imkanı verir. Arabalardaki alt şase, üst şase, ön/arka diferansiyel daha basittir ve standart malzemeler kullanılmıştır. Elektrikli olsun benzinli olsun, fazla performanslı ve hızlı olmayan motor ve ilgili ekipmanları kullanılır. Bu durum daha sonra kullanıcıyı tatmin etmeyecek daha üst model versiyonlara yönelecektir. Elektrikli ve benzinli modellerin başlangıç versiyonları hız açısından kullanıcıyı fazla tatmin etmeyebilir. Ancak unutulmamalıdırki hızlı model demek daha fazla para demektir. Modellerdeki off road, touring klasmanlarının başlangıç versiyonlarını genelde yarışlarda kullanmak için değilde bu hobiye ilgi duyup başlayanlara çalışma şeklini öğretir nitelikte olmaktadırlar.

Model araba yapımı      Başlangıç versiyonu modelleri kullanacağınız mekan mümkünse pist veya pist yoksa uygun bir zemini olan yol (asfalt) olmalıdır, off road içinse düz ve pürüzsüz bir zemin aramaya gerek yoktur. Ancak dikkat edilmesi gerekenbir nokta, bu tip arabaları kullanacağınız ortamlarda küçük çocuklar, hayvanlar veya çarparak zarar vereceğiniz canlılar olmamalıdır, unutmayınki bu tip arabalar oyuncak değillerdir. 

      Elektrikli modellerde dikkat edilmesi gereken unsurlardan bazıları; 
      1.Kullanılacak akülerin tam şarz edilmesi, varsa dişli oranlarının doğru seçilmesi.

      2.Hız kontrol ünitesinin gücünün yetebileceği, zorlanmadan kontrol edebileceği motor ile kullanımı, bu motorun düzgün sabitlenmesi.

      3.Gerekli noktalarındaki bakım ve temizliğin yapılmış olması sorunsuz uzun ömürlü bir kullanım süreci sağlayacaktır.

      Benzinli modellerde dikkat edimesi gereken unsurlar;
      Benzinli modellerde durum biraz daha detaylıdır. 

      1.Kullanılan motora göre buji ve nitro yakıtın yanıcılık oranının doğru seçilmesi.

      2.Servolar ile motor karbüratöründeki rölanti aralığının ve fren sertliğinin iyi ayarlanması gerekmektedir. 

      Zaten bu hususları RC model araba imalatçıları modelleri ile birlikte verdikleri kullanım ve ayar kitapçıkları ile detaylı bir şekilde belirtmektedirler.

Model araba yapımıEKİPMANLAR
      Model arabalar elektrikli ve yakıtlı olarak iki ana sınıfa ayrılmaktadır. Yakıtlı ve elektrikli modellerin çalışma prensiplerinin farklı olması dolayısıyla...

      RC Kit model arabaları güç tahrik tipi olarak ikiye ayrılırlar;
Model araba yapımı
      1.Nitro metanol yakıtla çalışan motorlu kit model arabalar.

      2.Akü ile / Elektrik motorlu çalışan kit model arabalar.

NİTRO (YAKITLI) RC EKİPMANLARI
Model araba yapımı      Bu ekipmanlar, model arabamızın çalışması için gerekli olan ve herhangi birinin bulunmaması durumunda arabamızı çalıştıramayacağımız türden ekipmanlardır. 

ELEKTRİKLİ RC EKİPMANLARI
Model araba yapımı      Elektrikli arabalarda ekipman olarak en öne çıkan ürün elektronik hız kontrol ünitesidir. Elektrik motoruda ayni derecede önem teşkil eder. 


RC NiTRO MODİFİYE
Model araba yapımı      Bu yazımızda sizlere model arabalarda ne gibi modifiye seçeneklerinin bulunduğunu ve bunların model arabamıza kazandırdıklarını...

RC NİTRO CAR TUNİNG (Nitro Modifiye) 
      Bu yazımızda sizlere model arabalarda ne gibi modifiye seçeneklerinin bulunduğunu ve bunların model arabamıza kazandırdıklarını aktaracağız, model arabalar temelde elektrikli ve yakıtlı olmak üzere 2 sınıfa ayrılmaktadır, şimdi bunlardan nitro ile çalışanlarda modifiye işlemleri nasıl yapılmakta bunun üzerinde duralım.

1. Modifiye Motor
Model araba yapımı      Modifiye denilince akla ilk gelen motor kısmıdır. Yakıtlı arabalarda da motora bazı modifikasyonlar yapılmaktadır. Bunlardan ilki komple motorun değiştirip standart olarak 0.8 - 1 hp güç üreten motorlar yerine daha üst seviye (1.5 - 2.4 bg. ) motor takmaktır. Fakat bu alternatif genelde model otomobilimizin motorunun, ömrünü tamamlandığında başvurulabilecek bir seçenektir. Uygulamada yeni motoru çıkartıp yerine daha güçlü bir motor takıldığı çok nadir görülmektedir.

Model araba yapımı      Resimlerde standart motor ve görünüşünden de anlaşılabileceği gibi daha güçlü bir motoru görüyorsunuz, bunun dışında çok nadirde olsa pistonda taşlama yapılarakda performansa yönelik artış sağlanmaktadır.

2. Çift Vites Seti
Model araba yapımı      Bir diğer modifiye seçeneği ise standart olarak tek vitesli gelen model arabamızı çift vites seti alarak modifiye etmek ve bu sayede ara hızlanma ve maksimum hız değerlerini iyileştirmektir. Model arabalarda modifiye seçenekleri arasında da en gözde olan alternatif de kolay uygulanabilirliği ve ciddi bir performans artışı sağladığından, çift vites setidir. Resimde görülen seti motora uyguladığımızda öncelikle sürüş koşullarımız göre 2. vitese hangi devirde geçileceğini kullandığımız şartlara göre setin üzerindeki vidadan ayarladıktan sonra, modifiye edilmiş model arabamızla keyifli ve bir o kadar da performanslı bir sürüş yaşayabiliriz.

3. Hava Filtresi
Model araba yapımı      Model arabalarda ayrıca hava filtresi de modifiye edilebilmektedir. Sünger ve yağlı tip olarak 2 çeşithava filtresi vardır. Model arabaların tümünde de standart olarak sünger hava filtresi gelmektedir. Standart hava filtresi yerine daha kalitelisi (gerçek arabalarda kutu dışı filtre olarak tabir edilen tip) hava filtresi takılabilir. Bu da model arabamızın performansını ve motor ömrünü fark edilir derecede iyileştirecektir. 

Model araba yapımıModel araba yapımı      Resimde (hava filtresi1) gördüğünüz modifiye bir sünger hava filtresi, diğeri (hava filtresi2) ise yağlı tip olarak tabir edilen modifiye hava filtresidir.

4. Egzost veManifold Değişimi
      Egzost ve manifold (tuned pipe) değişimi de model arabamızın performansını artırıcı modifiyelerden biridir. Model arabamız bu modifiyeden sonra egzost gazını daha rahat atabilecek bu da performansı olumlu yönde etkileyecektir.

Model araba yapımıModel araba yapımı      Resimde (tuned pipe1) standart bir egsozt görüyorsunuz. Diğer resim (tuned pipe2) ise modifiye egsozt-manifold setidir.

      Bunların dışında viraj çıkışlarında gaz kesme, arabanın tıkanması veya benzin gitmemesi gibi durumlarda çok büyük faydası olan bir tüp sistemide arabada karbüratöre montaj yapılarak kullanılıyor, montajı riskli olan bu kiti konunun uzmanlarına yaptırmakta fayda var. Çünkü; bu kit karbüratörde bir delik açılarak entegre ediliyor.

      Sağlamlığa yönelik ise, arabanın plastik aksamlarından bir kısmı fiber carbon bir kısmıda alüminyum malzemelerle değiştirilerek hem daha hafif hem daha sağlam olması sağlanıyor, bu sayede arabanın hızlanma ivmesi hafiflikten dolayı değişiyor, bu da yarışlarda çok büyük önem arzediyor.

      Görüldüğü gibi gerçek arabalar nasıl modifiye ediliyorsa model arabalar da aynı temel esaslara dayanarak modifiye edilmektedir. Hatta hem gerçek arabalar hem de model arabalar için modifiye parçalar üreten firmaların da varlığından söz etmek de mümkündür. Bu açıdan bakıldığında model arabamızın performansını iyileştirirken yol tutuş özelliklerini de iyileştirmemiz gerekli olmakla beraber güce yönelik yaptığımız modifikasyonlardan maksimum verimi alabilmemiz için de önemlidir. Daha iyi yol tutuşu, daha yumuşak lastikler kullanarak, amortisör yaylarının farklı sertliklerde yaylarla değiştirerek, farklı akışkanlıkta amortisör yağı kullanarak ve tekerleklerin camber-caster açısı ile oynamalar yaparak elde edebilmek mümkündür.

RC PİSTLERi
Model araba yapımı      Günümüz Türkiyesinde Formula 1 pistinin yapıldığı şu günlerde yine ülkemizi uluslararası platformda tanıtacak şampiyona...

YARIŞ PİSTLERİ VE TÜRKİYE 
      Ne yazıkki ülkemizde özelliklede model araba tutkusunun en yüksek seviyede olduğu İstanbul'da model araba pisti bulunmamaktadır, bu durum rc model hobisinin hala anlaşılamadığı ve ciddiye alınmadığını göstermektedir. Oysa komşu Balkan ve Avrupa ülkelerinde hemen hemen her semtte bir pist var ve gün geçtikçede sayıları artmaktadır, bunu web sitelerinden görebilmekteyiz.

Model araba yapımı      Ülke nüfusumuzun genç yaş oranın yüksek olmasına rağmen alternatif sporlara ve uğraşlara ilgi gösterecek veya gösteren olasılığın yüksek olmasıda diğer Balkan ve Avrupa ülkelerine göre daha fazladır ama maalesef bu hobiyi sürdürmek için mevcut pist yoktur. Özellikle büyükşehirlerimizde uygulanan; gençlere ve halka açık spor alanları kapsamındaki arazi veya boş alanların basketbol potaları, tenis kortları vs.. faaliyetlerde değerlendirilmesi gibi model araba pistleride yapılabilir ve hatta bu pistlerin maaliyeti diğer basketbol ve tenis kortları gibi alanlardan daha ucuza çıkmaktadır. Model araba pistleri için gerekli olan sadece içinde parkur oluşturulmuş düz asfalt bir zemindir.

Model araba yapımı      İnanıyoruzki model araba tutkunları olarak bizi bu pist sıkıntısından Büyükşehir Belediyesi ileri gelenleri kurtaracaktir. Bu hobide kullanılan arabaları teknolojisi, malzemelerin üretim şekli ve yapısı itibari ile bizim gibi genç yaştaki meraklı kişileri dolaylı yoldan olumlu etkileyerek mühendislik alanına yöneltmektedir. Çünkü; elektrikli olsun benzinli olsun model arabalarda güç aktarım sistemi, tahrik mekanizması, frekans yönlendirme, hız ayar vs.. gibi mühendislik alanına giren sistmeler kullanılmıştır.

      Bir genç insanın ilgi duyabileceği en yararlı uğraş RC Araba veya RC ile ilgili diğer hobi dallarıdır diye düşünüyoruz (uçak,helikopter vs..). Buna paralel RC modelciliğe gönül vermiş azınlık sayılabilecek biz gençlerin sesimizi duyurarak bulunduğumuz şehirlerde spor alanı kapsamında RC Araba pistlerinin yapılmasını arzu etmekteyiz. Hernekadar garip gelsede dünyada sayısız federasyonu bulunan (IFMAR,NORRCA vs..) RC Araba hobisi profesyonel olarak takip edilmekte ve aynı zamanda kısmende olsa motorsporları sınıfına girmektedir.

      Günümüz Türkiye'sinde Formula 1 pistinin yapıldığı şu günlerde yine ülkemizi uluslararası platformda tanıtacak şampiyona yarışlarının düzenlenebileceği RC Araba pistlerinin kurulması kaçınılmaz olmuştur.

      Avrupa ve özellikle Amerika'da genç nesli bu hobiye özendirerek kötü alışkanlıklardan arındırıp, uzaklaştırarak paylaşma ve takım ruhunu ön plana çıkarıp memleketine ve yurduna faydalı birer fert gibi yetişmelerine katkı sağlamaktadırlar.

      Genç ülke nüfusumuzun Avrupa ve Amerika'daki genç nüfusundan arta kalır bir yanı olmadığı hatta daha üstün olduğu düşünülürse imkan ve olanaklarıda olabilir duruma getirmek yönetici büyüklerimize düşmektedir. Bundan böyle Türkiye'nin geleceği olan biz gençlerin Avrupa ve Amerika'yı çok çok gerilerden takip etme gibi bir durumu söz konusu olamayacağını düşünmekteyiz ve burdan yola çıkarak her türlü imkan ve olanakların tarafımıza sağlanacağına inanmaktayız.

Model araba yapımı      Ülkemizdeki pist sorunundan bahsettikten sonra gelelim RC Araba pistlerinin özellikelerine;
      Zemin pürüzsüz asfalt olmalıdırki touring, parking lot ve gas on road sınıfı arabaların yere tutunması daha iyi olsun. Viraj sayısı ve düzlük konusunda genel bir sınırlama yoktur, pistin büyüklüğüne göre değişkenlik gösterir, bu da duruma göre hız pisti veya teknik pist olarak kendini gösterir.

      Dünyada tercih edilen genelde çok veya keskin virajı olan teknik pistlerdir, bu teknik pistler mücadeleyi en yüksek seviyeye çıkarmakta ve kullanıcıların pilotaj becerilerinide göstermelerine olanak sağlamaktadır.

      Arabaları kullanan pilotların bulunduğu platform, pisti çok rahat ve yüksekten görebilecek konumdadır. Arabalarda kullanılan kumanda frekansları farklı olmalıdırki birbiriyle frekans çakışması yapmasın, aksi taktirde komut karışıklığından dolayı kazalar kaçınılmazdır.

      Pistlerde pilota göre kullandığı frekans bandı tabelada belirtilmektedir, bu da karışıklığı önlemektedir.

Model araba yapımı      Genelde resmi yarışlarda arabalarda kullanılan lastik takımı, motor gücü ve yakıt oranı standarttır ve yarışçı pilotunda buna uyması zorunludur. Arabalara yerleştirilen transponder ünitesi ile yarışlardaki tur sayımı ve zamanlama kayıdı bilgisayar aracılığı ile izlenebilmektedir. Bu transponderlar farklı frekans bandından çalışan verici modüllerdir, özel bilgisayar yazılımı sayesinde zaman, tur, sıralama ve puanlama yapmaktadır.

      Ayrıca off road pistlerinin zeminide topraktan ibarettir, rampa ve düzlük sayısı isteğe bağlı olarak oluşturulmuştur. Genelde 1/8 ebatlı arazi veya buggy tarzı; hacmi büyük ve torku yüksek motorlu modeller yarışmaktadır. Off road pistlerinin yapısı itibari ile yarışlarda genelde kaza ve hasar çok daha fazla olabilmektedir ve bu olaylarda ortaya görsellik açısından enstantaneler ortaya çıkmaktadır.

      Henüz ülkemizde bu tip yarışlar olmasada diliyoruzki bu tip pistlerin çok yakın zamanda kurulması ve faaliyete geçirilmesi ile bu hobiye ilgi duyan kişilerin sayısında artış sağlanacaktır