RC, Radio Control anlamına geliyor yani radyo frekanslı, kumandalı arabalar.
Radyo kontrollü arabalar iki temel formda sunulurlar : "Oyuncak" versiyonundaki araba veya arazi araçlarıdır. Bunları oyuncak marketlerde bulabilirsiniz ve "kit" yani montajlayarak toplama tipi araba veya arazi araçları ise sadece uzmanlaşmış hobby dükkanlarında veya özel siparişle çalışan imalatçı firmalar tarafından sunulurlar. Bu arabaların montajını kendiniz yaparak toparlayip, hazır hale getirirsiniz. Oyuncak tipi arabalar genel olarak "uzaktan kumandalı" şeklinde lanse edilirler, ancak bizim kullandığımız arabalar "radyo kontrollü" olarak adlandırılırlar.
Aynı zamanda kit model arabalarınızı tamir edebilirsiniz ki bu, oyuncak kumandalı arabalarda imkansızdır. Kit modellerin tamiride çok düşük fiyatlarda olmaktadır. Yedek parça her zaman imalatçıların sunduğu ilave hizmet olmaktadır. Kit model arabaları istendiği zaman güçlendirilebilmekte (tuning) hızını arttırmaya ve görünüme yönelik seçenekler olabilmektedir. Kit model arabalarda, araba kaporta alternatifi çoktur yani ister touring tipi, ister rally tipi, ister klasik tip araba kaportalari kullanılabilmektedir. Bu da kit model imalatçıların sunduğu seçeneklerdir.
1) Nitro metanol yakıtla çalışan motorlu kit model arabalar (kısaca GP = Gas Power, yani benzinli)
2) Akü ile çalışan kit model arabalar
(kısaca EP = Electric Power, yani elektrikli)
Rc kit modellerinde hem benzinli hemde elektriklilerin kendine özgü ekipmanları vardır ve bunları araba şasinin üzerine monte edilerek kullanılmaktadır. Kısaca; benzinlilerde tek silindirli değişik beygir gücünde (genelde 0,6 - 2,5 HP gibi) bu motorun karbüratörünü açıp kapayan servo ünitelerini (servo = mini redüktör görevi gören komuta edilen ünite) ön tekerlekleri sağ/sola çeviren diğer servoyu ve bu servoları besleyen pil grubu ile yakıt deposu, bunun dışında kumandadan gelen komutları servolara yönelten reciever (alıcı ) ünitesi araba şasisine monte edilmektedir.
Benzinli kit modellerde ebatlandırma vardır : 1/5 , 1/8 ve 1/10 yani gerçeğinin 5 kere küçültülmüşü 8 kere küçültülmüşü ve 10 kere küçültülmüşü. Boyları cm olarak 1/5 = 70-80 cm, 1/8 = 60-70 cm ve 1/10 = 35-50 cm arasında değişebilmektedir. Bunlar yine imalatçıların kendi ölçü standartlarına göre olmaktadır. Genelde kullanılan ve uluslararası yarışlarda kullanılan ebatlar 1/8 ile 1/10 'dur. 1/8 deki motor ve ekipmanı daha güçlüdür.
Elektriklilerde genel olarak 1/10 ve 1/12 ebatları mevcuttur. 1/10 'nun boyu benzinlideki gibidir. 1/12 ise 20-40 cm arasi boyunda olmaktadır.
Benzinli ve elektrikli kit modellerde kullanılan tekerlek, jant, rulman, vs. ekipmanlar yine kullanıcıların seçeneklerine sunulmuş çok değişkenli ürünler olarak mevcuttur.
Hem benzinlide hemde elektrikli kit modellerin gövde yani şasileri ile teker salıncak, differansiyel , aksı tutan sehpalar değişik alaşımlı malzemelerden imal edilerek kit model araba kullananlara sunulmaktadır. Genelde yüksek teknoloji kompozit veya metal alaşım malzemeler kullanılmaktadır. Bu da radyo kontrollu kit model arabaları oyuncak olmaktan çıkarmaktadır.
YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN
NASIL BİR MODEL İLE BAŞLAMALI?
Başlangıç versiyonlar genelde ucuz malzeme ile donatılmış ve fazla karmaşık olmayan düzenektedirler. Bundan dolayı yeni başlayanlar için çok çabuk mantığını kavrama imkanı verir. Arabalardaki alt şase, üst şase, ön/arka diferansiyel daha basittir ve standart malzemeler kullanılmıştır. Elektrikli olsun benzinli olsun, fazla performanslı ve hızlı olmayan motor ve ilgili ekipmanları kullanılır. Bu durum daha sonra kullanıcıyı tatmin etmeyecek daha üst model versiyonlara yönelecektir. Elektrikli ve benzinli modellerin başlangıç versiyonları hız açısından kullanıcıyı fazla tatmin etmeyebilir. Ancak unutulmamalıdırki hızlı model demek daha fazla para demektir. Modellerdeki off road, touring klasmanlarının başlangıç versiyonlarını genelde yarışlarda kullanmak için değilde bu hobiye ilgi duyup başlayanlara çalışma şeklini öğretir nitelikte olmaktadırlar.
Elektrikli modellerde dikkat edilmesi gereken unsurlardan bazıları;
1.Kullanılacak akülerin tam şarz edilmesi, varsa dişli oranlarının doğru seçilmesi.
2.Hız kontrol ünitesinin gücünün yetebileceği, zorlanmadan kontrol edebileceği motor ile kullanımı, bu motorun düzgün sabitlenmesi.
3.Gerekli noktalarındaki bakım ve temizliğin yapılmış olması sorunsuz uzun ömürlü bir kullanım süreci sağlayacaktır.
Benzinli modellerde dikkat edimesi gereken unsurlar;
Benzinli modellerde durum biraz daha detaylıdır.
1.Kullanılan motora göre buji ve nitro yakıtın yanıcılık oranının doğru seçilmesi.
2.Servolar ile motor karbüratöründeki rölanti aralığının ve fren sertliğinin iyi ayarlanması gerekmektedir.
Zaten bu hususları RC model araba imalatçıları modelleri ile birlikte verdikleri kullanım ve ayar kitapçıkları ile detaylı bir şekilde belirtmektedirler.
Model arabalar elektrikli ve yakıtlı olarak iki ana sınıfa ayrılmaktadır. Yakıtlı ve elektrikli modellerin çalışma prensiplerinin farklı olması dolayısıyla...
RC Kit model arabaları güç tahrik tipi olarak ikiye ayrılırlar;
1.Nitro metanol yakıtla çalışan motorlu kit model arabalar.
2.Akü ile / Elektrik motorlu çalışan kit model arabalar.
NİTRO (YAKITLI) RC EKİPMANLARI
ELEKTRİKLİ RC EKİPMANLARI
RC NiTRO MODİFİYE
RC NİTRO CAR TUNİNG (Nitro Modifiye)
Bu yazımızda sizlere model arabalarda ne gibi modifiye seçeneklerinin bulunduğunu ve bunların model arabamıza kazandırdıklarını aktaracağız, model arabalar temelde elektrikli ve yakıtlı olmak üzere 2 sınıfa ayrılmaktadır, şimdi bunlardan nitro ile çalışanlarda modifiye işlemleri nasıl yapılmakta bunun üzerinde duralım.
1. Modifiye Motor
2. Çift Vites Seti
3. Hava Filtresi
4. Egzost veManifold Değişimi
Egzost ve manifold (tuned pipe) değişimi de model arabamızın performansını artırıcı modifiyelerden biridir. Model arabamız bu modifiyeden sonra egzost gazını daha rahat atabilecek bu da performansı olumlu yönde etkileyecektir.
Bunların dışında viraj çıkışlarında gaz kesme, arabanın tıkanması veya benzin gitmemesi gibi durumlarda çok büyük faydası olan bir tüp sistemide arabada karbüratöre montaj yapılarak kullanılıyor, montajı riskli olan bu kiti konunun uzmanlarına yaptırmakta fayda var. Çünkü; bu kit karbüratörde bir delik açılarak entegre ediliyor.
Sağlamlığa yönelik ise, arabanın plastik aksamlarından bir kısmı fiber carbon bir kısmıda alüminyum malzemelerle değiştirilerek hem daha hafif hem daha sağlam olması sağlanıyor, bu sayede arabanın hızlanma ivmesi hafiflikten dolayı değişiyor, bu da yarışlarda çok büyük önem arzediyor.
Görüldüğü gibi gerçek arabalar nasıl modifiye ediliyorsa model arabalar da aynı temel esaslara dayanarak modifiye edilmektedir. Hatta hem gerçek arabalar hem de model arabalar için modifiye parçalar üreten firmaların da varlığından söz etmek de mümkündür. Bu açıdan bakıldığında model arabamızın performansını iyileştirirken yol tutuş özelliklerini de iyileştirmemiz gerekli olmakla beraber güce yönelik yaptığımız modifikasyonlardan maksimum verimi alabilmemiz için de önemlidir. Daha iyi yol tutuşu, daha yumuşak lastikler kullanarak, amortisör yaylarının farklı sertliklerde yaylarla değiştirerek, farklı akışkanlıkta amortisör yağı kullanarak ve tekerleklerin camber-caster açısı ile oynamalar yaparak elde edebilmek mümkündür.
RC PİSTLERi
YARIŞ PİSTLERİ VE TÜRKİYE
Ne yazıkki ülkemizde özelliklede model araba tutkusunun en yüksek seviyede olduğu İstanbul'da model araba pisti bulunmamaktadır, bu durum rc model hobisinin hala anlaşılamadığı ve ciddiye alınmadığını göstermektedir. Oysa komşu Balkan ve Avrupa ülkelerinde hemen hemen her semtte bir pist var ve gün geçtikçede sayıları artmaktadır, bunu web sitelerinden görebilmekteyiz.
Bir genç insanın ilgi duyabileceği en yararlı uğraş RC Araba veya RC ile ilgili diğer hobi dallarıdır diye düşünüyoruz (uçak,helikopter vs..). Buna paralel RC modelciliğe gönül vermiş azınlık sayılabilecek biz gençlerin sesimizi duyurarak bulunduğumuz şehirlerde spor alanı kapsamında RC Araba pistlerinin yapılmasını arzu etmekteyiz. Hernekadar garip gelsede dünyada sayısız federasyonu bulunan (IFMAR,NORRCA vs..) RC Araba hobisi profesyonel olarak takip edilmekte ve aynı zamanda kısmende olsa motorsporları sınıfına girmektedir.
Günümüz Türkiye'sinde Formula 1 pistinin yapıldığı şu günlerde yine ülkemizi uluslararası platformda tanıtacak şampiyona yarışlarının düzenlenebileceği RC Araba pistlerinin kurulması kaçınılmaz olmuştur.
Avrupa ve özellikle Amerika'da genç nesli bu hobiye özendirerek kötü alışkanlıklardan arındırıp, uzaklaştırarak paylaşma ve takım ruhunu ön plana çıkarıp memleketine ve yurduna faydalı birer fert gibi yetişmelerine katkı sağlamaktadırlar.
Genç ülke nüfusumuzun Avrupa ve Amerika'daki genç nüfusundan arta kalır bir yanı olmadığı hatta daha üstün olduğu düşünülürse imkan ve olanaklarıda olabilir duruma getirmek yönetici büyüklerimize düşmektedir. Bundan böyle Türkiye'nin geleceği olan biz gençlerin Avrupa ve Amerika'yı çok çok gerilerden takip etme gibi bir durumu söz konusu olamayacağını düşünmekteyiz ve burdan yola çıkarak her türlü imkan ve olanakların tarafımıza sağlanacağına inanmaktayız.
Zemin pürüzsüz asfalt olmalıdırki touring, parking lot ve gas on road sınıfı arabaların yere tutunması daha iyi olsun. Viraj sayısı ve düzlük konusunda genel bir sınırlama yoktur, pistin büyüklüğüne göre değişkenlik gösterir, bu da duruma göre hız pisti veya teknik pist olarak kendini gösterir.
Dünyada tercih edilen genelde çok veya keskin virajı olan teknik pistlerdir, bu teknik pistler mücadeleyi en yüksek seviyeye çıkarmakta ve kullanıcıların pilotaj becerilerinide göstermelerine olanak sağlamaktadır.
Arabaları kullanan pilotların bulunduğu platform, pisti çok rahat ve yüksekten görebilecek konumdadır. Arabalarda kullanılan kumanda frekansları farklı olmalıdırki birbiriyle frekans çakışması yapmasın, aksi taktirde komut karışıklığından dolayı kazalar kaçınılmazdır.
Pistlerde pilota göre kullandığı frekans bandı tabelada belirtilmektedir, bu da karışıklığı önlemektedir.
Ayrıca off road pistlerinin zeminide topraktan ibarettir, rampa ve düzlük sayısı isteğe bağlı olarak oluşturulmuştur. Genelde 1/8 ebatlı arazi veya buggy tarzı; hacmi büyük ve torku yüksek motorlu modeller yarışmaktadır. Off road pistlerinin yapısı itibari ile yarışlarda genelde kaza ve hasar çok daha fazla olabilmektedir ve bu olaylarda ortaya görsellik açısından enstantaneler ortaya çıkmaktadır.
Henüz ülkemizde bu tip yarışlar olmasada diliyoruzki bu tip pistlerin çok yakın zamanda kurulması ve faaliyete geçirilmesi ile bu hobiye ilgi duyan kişilerin sayısında artış sağlanacaktır